I. Almindelige bestemmelser:
§ 1.
Foreningens formål er at understøtte sine medlemmer og medlemmers ægtefæller ved uddeling af friboliger i de stiftelser, som foreningen til enhver tid måtte eje, samt at yde medlemmerne og deres ægtefæller/samlevere hjælp gennem renterne af legat- og understøttelsesfonden.
§ 2.
Enhver selvstændig, aktiv og organiseret hotelvært og restauratør i Danmark kan optages som medlem.Ved indmeldelsen betales et indskud, hvis størrelse fastsættes af generalforsamlingen. Kontingentet, der erlægges forud for et år ad gangen, fastsættes af generalforsamlingen.
Medlemmers ægtefæller/samlever kan bevare ægtefællens medlemsret og anciennitet ved fortsat medlemskab.
Restauratørstiftelsens legatnydere er kontingentfri.
§ 3.
Personer eller institutioner, der ønsker at støtte stiftelsen, kan optages som passive medlemmer. Ikke medlemmer, som tildeles lejligheder i stiftelsen, forpligtes til et medlemskab af stiftelsen, så længe boligforholdet vedvarer.
Passive medlemmer har ingen stemmeret.
§ 4.
Velyndere af foreningen eller medlemmer, som har gjort sig fortjent dertil, kan af generalforsamlingen, efter indstilling af bestyrelsen, udnævnes til æresmedlemmer, som så er kontingentfri.
§ 5.
Et medlem, der er i kontingentrestance og efter påkrav undlader at betale restancen, slettes af foreningen. Ved udtrædelse eller slettelse finder ingen tilbagebetaling sted.
II. Generalforsamlingen:
§ 6.
Generalforsamlingen har den øverste myndighed i alle foreningens anliggender. Kun den kan vedtage ændringer i vedtægterne.
Generalforsamlingen tager beslutning med simpel majoritet undtagen ved vedtægtsændringer, hvortil kræves tre fjerdedele af de afgivne stemmer for forslaget.
§. 7.
Den ordinære generalforsamling, der skal afholdes i maj måned, indkaldes ved brev af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel.
§ 8.
Til at lede generalforsamlingen vælger denne en dirigent.
På den ordinære generalforsamling vælges formand, bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, 2 revisorer og 1 revisionssuppleant samt en statsautoriseret revisor eller en registreret revisor.
Formanden aflægger beretning om foreningens og stiftelsens virksomhed i det forløbne år. Kassereren eller den eksterne revisor fremlægger det reviderede årsregnskab med status pr. 31. december til godkendelse.
§ 9.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, når den finder anledning dertil. Ligeledes kan mindst 25 medlemmer forlange ekstraordinær generalforsamling indkaldt, når de tilstiller bestyrelsen en af dem alle underskreven begæring motiveret dagsorden. Bestyrelsen skal da inden 14 dage indkalde til generalforsamling ved brev.
§ 10.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må tilstilles bestyrelsen senest den 15. april.
III. Foreningens bestyrelse:
§ 11.
Bestyrelsen, der består af formand og 4 - 6 medlemmer, vælger næstformand og kasserer. Alle vælges for 2 år. Halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne afgår hvert år.
Medlemmer, der ønsker at stille op til valg til bestyrelsen på den ordinære generalforsamling, skal anmeldes til bestyrelsen inden den 15. april. Kandidaten skal skriftligt tilkendegive, at kandidaten er villig til at lade sig vælge for en 2-årig periode.
Med indkaldelsen til generalforsamlingen, jfr. § 7, oplyses medlemmerne om hvem, der stiller op til bestyrelsen for den kommende periode.
Ingen, som ikke i 3 år har været medlem af foreningen, kan indtræde i bestyrelsen.Formanden skal i mindst 5 år have været medlem af foreningen, samt været i bestyrelsen i mindst 2 år.
Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer et forretningsudvalg, bestående af 3 medlemmer, hvoraf 2 i forening tegner foreningen, jf. dog § 16.Bestyrelsen vælger endvidere blandt sine medlemmer et boligudvalg, der udlejer gennem den af bestyrelsen antagne administrator de lejligheder i stiftelsens ejendomme, der af bestyrelsen er bestemt til udlejning
§ 12.
Formanden:
Formanden leder bestyrelsens forhandlinger og indkalder til bestyrelsesmøder.
Under kassererens sygdom eller andet forfald skal formanden sammen med næstformanden varetage kassererens hverv i foreningen.
Formanden oppebærer et årligt honorar, der fastsættes af generalforsamlingen, samt godtgørelse for telefonudlæg. Bestyrelsen kan vedtage, at hvervene som formand og kasserer forenes, i hvilket tilfælde den pågældende oppebærer vederlag såvel efter § 12 som § 13.
§ 13.
Kassereren:
Kassereren modtager alle foreningens indtægter. Pengene skal indsættes i bank eller sparekasse, obligationer og andre værdipapirer skal lyde på foreningens navn og må ikke afhændes uden flertal i bestyrelsen.
Kassereren er pligtig at føre kassebog over foreningens indtægter og udgifter og betaler de af forretningsudvalget godkendte regninger. Regnskab over ejendommens indtægter og udgifter føres dog af administrator, der indsætter de indgåede lejebeløb m.v. på bankkonto, på hvilken der kun kan hæves ved underskrift af administrator. Kassereren udfærdiger kontingent- og indskudskvitteringer og lader beløbene opkræve.